26 aug

Er du en merkevare?

Tanken på å skulle selge seg selv som en såkalt merkevare kjennes ikke bare merkelig og uvant, men kanskje til og med litt for kommersielt ubekvemt? Blir det litt for amerikansk for oss med nisseluene?

Egentlig ikke. Faktisk er det slik at du allerede har en merkelapp knyttet til deg som person enten du liker det eller ikke. Menneskene rundt deg har en oppfatning av hvem du er og hva du representerer. Med andre ord har du allerede en ”branding”. Du kan ikke komme bort fra det. Spørsmålet blir derfor om du er fornøyd med det som andre sier om deg? Har du blitt sett og oppfattet på den måten du selv ønsket? Får du vist fram de egenskapene og ferdighetene du ønsker å bygge videre på? Se det er det store spørsmålet!

I de siste årene har det vært økt fokus på personlig merkevarebygging. Økt konkurranse om jobbene gjør at alle må strekke seg lenger for å få drømmejobben! Det gjelder å skille seg ut fra mengden av gode søkere.

Det eksplosive økningen av sosiale medier gjør at det i dag er mye enklere å profilere seg på nettet. Og headhuntere er hjertelig tilstede i det sosiale rom, og kan velge og vrake i gode og aktuelle kandidater.

Hva er egentlig en personlig merkevare og hvordan skapes denne? Det finnes flere definisjoner. Peter Montoya definerer i sin bok ”The personal branding phenomenon”, en personlig merkevare slik :

”en identitet som stimulerer en meningsfull emosjonell respons hos et annet menneske eller et publikum og som handler om de kvaliteter eller verdier personen representerer”.

Selve essensen innen merkevarebygging er å gi en lovnad om hvem du er og hva du kan utrette. På hvilke måte er du unik? Gi ditt eget personlige løfte til omverdenen! Når du har bestemt deg for hva dette er, markedsfører du dette på en helhetlig måte i de fora du selv mener er de viktigste for deg. Smått om senn vil du erfare at du blir sett og lagt merke til, og at ditt publikum oppfatter deg akkurat slik du ønsker at du skal oppfattes. Du vil frambringe en følelsesmessig respons hos mottakeren – akkurat slik en sterk merkevare skal gjøre.

Det fordrer selvsagt at du vet hvem du er og hvor du skal!

 

PS. Trenger du en trinnvis guide på hvordan du skal bli en sterk merkevare? Følg med på bloggen framover!