28 aug

Er du en skrytepave?

From ChristArt.com

Her er andre innlegg om kunsten å markedsføre seg selv – personlig merkevarebygging (PM).

For å bli en sterk merkevare kan det være nyttig å dvele litt ved hva det IKKE er – sånn for ordens skyld mener jeg.

Det må ikke forveksles med å bli en skrytepave! Ordet er negativt ladet og inngir ikke tillit slik en merkevare skal gjøre. En sterk personlig merkevare kan ikke skapes ved at noen sitter og snakker utelukkende positivt om seg selv. Tvert i mot er god PM bygd på ekte og virkelige verdier som du selv har definert. Det betyr ikke at din merkevare skal tydeliggjøres via massivt skryt over lunsjbordet. Det å vise hva man står for skal ikke være, eller oppfattes som, en ”show-off”, men mer som en positiv holdning som er med på å tydeliggjøre deg for andre. Dette kan du gjøre ved å tørre å gå inn å ta ledelsen og engasjere deg på områder du mener at du har noe å tilføre.

At du ønsker å øke din synlighet på arbeidsplassen din, betyr heller ikke at du gjør det på bekostning av andre kolleger. Tvert imot – vær positiv og åpen og fortell hvilke mål du har, hvilken retning du ønsker å gå. Tråkk aldri på andre for å komme deg selv videre. Tips: spør i stedet hva du kan gjøre for andre! Suksessen vil komme fordi du har tydeliggjort deg, fordi du vil gjøre deg fortjent til det, ikke fordi du har albuet deg videre.

I de amerikanske bøkene er det ofte underforstått at leseren har et ønske om å bli rik og berømt og drive store, suksessrike firma. Personlig tror jeg ikke at dette treffer majoriteten av oss. Mitt inntrykk er at folk flest er mer opptatt av å ha gode liv, ha riktige prioriteter, og ikke nødvendigvis så mye av materielle goder. Så kan det også være slik at det ene ikke utelukker det andre. Du kan bruke din merkevare til å nå dine egne mål selv om du i utgangspunktet kan oppfatte disse som små sammenlignet med uutømmelig rikdom. Å finne din merkevare dreier seg ikke nødvendigvis om å bli rik og berømt, men om å nå de målene du selv har satt deg uansett hvor store eller små de eventuelt er. Det er viktig!

Følg bloggen videre for flere tips om personlig merkevarebygging!

 


2 kommentarer til “Er du en skrytepave?”

  1. Gry Molvær

    Kanon bra!!!! 🙂

    Den 28. aug. 2012 kl. 19:48 skrev HILDE MERETE:

    > >

    • hildemerete

      Takk! Glad du kommenterer:-)))