16 sep

Hva er din misjon?

I et tidligere innlegg om personlig merkevarebygging skrev jeg om det overordnede målet – nemlig visjonen. Denne gangen tenkte jeg å skrive om selveste MISJONEN. Tenker du at du ikke er så veldig religiøs? Vel – i denne sammenhengen handler misjon om det å tro på egne verdier og kvaliteter!

Vi kan starte med en definisjon:
”Misjonen beskriver den fundamentale hensikten til en organisasjon eller et selskap – hvorfor den/det eksiterer og hva den/det gjør for å oppnå visjonen”  (Wikipedia)
Igjen kan du tenke at organisasjonen eller selskapet i dette tilfellet er DEG AS.

Altså: Mens visjonen er det du strekker deg etter, er misjonen det du gjør for å komme deg dit. Misjonen er den verdien du ønsker å levere – årsaken til at du er til!
En misjon kan for eksempel se slik ut:
Hva ønsker jeg å gjøre?
Hvem ønsker jeg å hjelpe?
Hva blir resultatet? Hvilken verdi vil jeg skape?

Ikke så lett å svare på stående fot? Her kommer noen spørsmål som kan hjelpe deg på vei:
1. Hva får deg til å smile?
2. Hva er det morsomste du gjør?
3. Hvilke aktiviteter får deg til å glemme tid og sted?
4. Hva gjør du som fører til at du synes godt om deg selv?
5. Hva inspirerer deg?
6. Hva faller det deg naturlig å gjøre på en bra måte?
7. På hvilke områder spør folk deg om hjelp?
8. Om du skulle undervise i noe, hva skulle det være?
9. Er det noe du angrer på at du ikke har gjort i livet ditt?
10. Tenk deg at du er gammel og sitter i gyngestolen. Se tilbake på livet ditt og det du har oppnådd. Hva var viktigst for deg?
11. Hva er dine viktigste verdier?
12. Hvilke utfordringer har du overvunnet? Hvordan gjorde du det?
13. Hvilken sak tror du på?
14. Dersom du fikk 5 min til å si noe til en bestemt gruppe mennesker – hva ville budskapet være og hvem var ditt publikum?
15. I lys av dine egne talenter – hvordan kan du bruke disse til å bidra til en sak du tror på?

Spørsmålene du har svart på til nå leder deg trolig fram til noen nøkkelfunn. Har du alltid vært engasjert i rettferdighet? Har du alltid brydd deg om andre? Har du alltid vært nysgjerrig av natur? Har du alltid bidratt i samfunnet?
Synes du det er vanskelig å se de store linjene? Ikke mist motet. La tankene få tid nok til å jobbe. Systematiseringen kan ta litt tid. En god ide er å skrive ned tankene etter hvert som de kommer!
Etter hvert vil du oppdage at ved å bli bevisst din egen misjon, tvinges du til å tenke igjennom dine prioriteringer. Det medfører at du kan bruke tiden til å fokusere på de sakene du tror på.
Jeg ønsker deg lykke til!

 

Kilder for innlegget om misjon:

Tina Su, Think simple now: www.thinksimplenow.com
Stephen Covey:  7 Habits of Highly Effective People