30 sep

Henger du med de rette folkene?

Å investere tid i nettverksbygging er trolig en av de viktigste investeringene du kan gjøre. Tidligere i år kunne vi lese følgende i Dagens Næringsliv:
“Statistikk fra NAV viser at rundt 60 prosent av alle jobbskifter skjer uten at den aktuelle stillingen er utlyst. Altså kan mange nye ansettelser komme som en følge av at den rette personen med den rette kompetansen dukker opp.”

Men nettverksbygging er interessant også i andre henseender enn jobbjakt!
Skal du nå nye og utfordrende mål? Skal du starte en ny business eller aktivitet? Skaff deg et nettverk av kontakter som kan gi deg både inspirasjon og kunnskap. I tillegg kommer du i kontakt med mange hyggelig mennesker!

Den klamme følelsen.
Er du en av dem som unngår nettverksmøter i de tilfellene du må gå alene og ikke kjenner noen som er tilstede? Kjenner du den lammende følelsen av å ikke vite hva man skal si til fremmede mennesker? Det går godt an å lykkes med nettverksbygging selv om utgangspunktet kan være noe skjelvende og usikkert. Mye av nøkkelen til denne suksessen ligger i den holdningen og interessen du legger i andre mennesker. Smil og vær interessert i hva andre foretar seg. Prøv det og se hvilken effekt det gir deg. Hvem liker vel ikke å snakke med andre mennesker som er oppriktig interessert i hva nettopp du driver med? 🙂

Hva er nettverksbygging egentlig?
Det å skape et nettverk av personer som kan være nyttige for deg for å nå dine mål, er langt fra det å drive et innsalg. Et salg er mye mer direkte og kortsiktig.
På Wikipedia beskrives nettverksbygging slik:

”Nettverksbygging, engelsk social networking, uttrykker at mennesker kommer sammen enten direkte eller ved hjelp av digitale nettverk for å sosialisere seg og yte hverandre assistanse faglig, forretningsmessig eller på andre måter som deltakerne drar nytte av. Et konkret resultat av nettverksbygging kan være at mennesker begynner å arbeide sammen mot et felles målsetning enten i nyetableringer av forretninger eller andre typer foretak.”

Ordene ”dra nytte av”  sier mye om hva nettverksbygging baserer seg på. Mennesker som har felles mål og ønsker, møtes for å dra gjensidig nytte av hverandre. Likevel er det slik at når du entrer ett nettverk ikke bør se etter egen gevinst i første omgang. Ved å dele informasjon aktivt med andre uten å tenke på ”hva får jeg igjen for dette?”, er viktig og selve grunntanken for effektiv nettverksbygging. Det at folk opplever deg som positiv og at du vil andre vel uten å tenke på eget ego, gir den en svært attraktiv og troverdig plattform.  Et godt utgangspunkt! På sikt vil du merke dette i form av at andre i nettverket vil begynne å snakke om deg og anbefale deg og dine tjenester/kunnskaper der dette er passende.

Det er stor forskjell på å selge og å bygge nettverk. Når noe skal selges prøver selger å skape en problemstilling for så å komme med løsningen. Om du skal bygge et reelt nettverk lytter du til den du snakker med, med den hensikt å hjelpe vedkommende. En selger finner andre interessante bare dersom de er en potensiell kunde. Når du bygger nettverk er alle interessante i utgangspunktet. Selgere er også kjent for å ha stor munn og små ører, mens en garvet nettverksbygger lytter mer enn han/hun snakker. En nettverksbygger oppfordrer motparten til å fortelle mer. En selger er utelukkende fokusert på eget produkt eller service, mens en nettverksbygger anbefaler mennesker eller tjenester til andre i sitt nettverk. Ser du forskjellen? Vi kan si at hele vitsen med å bygge et nettverk er å få til at dine kontakter stiller opp med råd, anbefalinger og videre kontakter. Jo mer du gir  – jo mer vil du få tilbake.

Innenfor alle fagfelt vil det finnes personer som kan betegnes som ”nøkkelpersoner”. Det er personer som har store nettverk eller sitter på en ekspertise som er spesielt nyttig for deg. Det er viktig at du identifiserer disse og legger en plan for hvordan du kan bli kjent med disse. Fordelen for deg vil være at en forbindelse til disse vil gjøre deg i stand til å nå enda flere personer.

Tradisjonelle nettverk vil du finne i alle sammenhenger. Både jobb (faglige miljøer og foreninger) og privat (familie og venner, naboene, foreldrene til barnas skolekamerater, veldedige organisasjoner lokalt, politiske sammenhenger, hobbyforeninger etc).

Idag har vi mulighet for å danne sosiale nettverk på nettet. Facebook, Twitter og LinkedIn gjør det mulig for oss å ta kontakt med fremmende mennesker på en enkel måte. Enkelt ja – likevel er det lurt å ha en god tanke bak hver kontakt. Hvor du skal starte avgjør hvilken strategi du legger. I hvilke nettverk ønsker du å knytte kontakter? Hvilke mål har du satt deg som du lettere kan oppnå ved å gå inn i dette spesielle nettverket?

Hvilken nettverksstrategi velger du?
Nettverksbygging handler minst like mye om å gi som å ta! For å få langsiktige og gode kontakter, må du først lære andre hva det er du representerer og siden skaffe deg nok tillit til å folk kan stole på deg. Det å kunne stole på noen du i utgangspunktet kjenner er ikke alltid en enkel oppgave. Du er kanskje selv skeptisk til andre personer som lover gull og grønne skoger – for å deretter å glemme hele saken? Handle derfor på en slik måte at folk forstår at de kan stole på deg.

Enkle grep kan for eksempel være:

  1. Vær pålitelig! Hold tidsfrister og gjør det du har sagt du skal gjøre!
  2. Omtal andre i positive ordelag!
  3. Gi litt mer enn det din kontakt forventer. Ta deg tid til å sette prikken over i’en!
  4. Vær hyggelig, høflig og imøtekommende
  5. Respekter andre sin oppfattelse av verden. Du trenger ikke forstå andres oppfatninger dersom de er meget kontroversielle, men prøv heller å spørre spørsmål som forklarer hvorfor det er slik i stedet for å fordømme
  6. Ikke vær manipulerende

Vær forberedt på de temaene som et nettverksmøte kan avstedkomme. Jeg tror de fleste av oss har en innebygdt skrekk for å gå tom for tema. Hva skal vi snakke om dersom det blir helst stille? Jo bedre forberedt du er – jo bedre vil du takle den situasjonen.

Følgende punkter kan være smart å forberede seg på forut et nettverksmøte:

  1. Hva er det jeg ønsker å oppnå på dette møtet?
  2. Finnes det personer her som jeg bør prioritere å snakke med? Og hvordan finner jeg disse?
  3. Hvilken informasjon er det jeg kan gi til andre på dette møtet? Har jeg noen form for ekspertise som jeg kan dele med andre?
  4. Hvordan skal jeg sørge for at andre husker meg fra dette møtet?
  5. Hvordan skal jeg agere for å vise en mest mulig positiv og vennlig holdning?

Det er umulig å snakke om nettverksbygging uten å nevne ordet ”takk”. ”Takk” har en enorm potens i seg og kan ikke undervurderes. Lag den en god rutine på dette:

  • Takk for hjelpen!
  • Takk for at du introduserte meg!
  • Takk for tipset vedrørende websiden! Det var veldig nyttig for meg.
  • Takk for oppmuntringen!
  • Takk for at du holder kontakten!
  • Takk for visittkortet!

Visittkort eller annen form for utveksling av kontaktinformasjon er forhåpentligvis resultatet av et nettverksmøte! Utvis aktsomhet i hvordan du kontakter folk i ettertid. Det at du plutselig sitter med en attraktiv e-postliste, betyr ikke at du automatisk kan legge disse til dine nyhetsbrev eller lignende. Til det må de ha gitt den en spesiell tillatelse. Bruk den kontaktinformasjonen du har fått med forsiktighet og kjenn din besøkelsestid.

Da er det bare å sette i gang 🙂