7 feb

Kunsten å representere seg selv

Business CardJeg venter på bussen. Jeg er trøtt etter en lang dag på jobben og lengter etter å komme inn i en god og varm buss. Bussjåføren ser ut til å ha hatt en slitsom dag. Han enser meg knapt da jeg går om bord. Det er langt fra øyekontakt. Jeg innrømmer at jeg blir litt skuffet. Som kunde er det OK å bli sett – i alle fall en gang i blant. Jeg forventer liksom mer av en yrkesgruppe som har en egen sang: …” en bussjåfør, en bussjåfør – det er en mann med godt humør…”

Noen holdeplasser senere kommer det på en ungdom. Han forteller sjåføren at han bare skal sitte på til en holdeplass to stopp lenger bort. Det er da jeg hører sjåføren si følgende: ”Dette er en buss som kjører helt ut til Malvik. Om jeg må stoppe på mange holdeplasser før dette, vil jeg bruke veldig lang tid. Kan du ta en annen buss?”

Jeg tenker at denne sjåføren er en dårlig representant for sitt firma. Ja faktisk direkte skadelig. For om du ikke tar deg tid til å verdsette at kundene faktisk ønsker å sitte på nettopp din buss, da er det dags å velge et annet yrke. Når kunden blir en belastning – ja da bør det vifte et rødt flagg ganske så nære din egen nesetipp…
«…og har han ikke godt humør, da er han ingen bussjåfør…”

I jobben min møter jeg ofte representanter for store firma. For en som er lidenskapelig opptatt av personlig merkevarebygging er det interessant å se hvordan disse velger å utøve sin selgende virksomhet. De alle fleste er dyktige mennesker som kan sitt fag. Likevel er de langt fra arrogante. Nei – jeg vil heller beskrive disse som ydmyke og lyttende. En kombinasjon som vekker tillit i en salgsrelasjon. De topper ofte det hele med en god dose menneskekunnskap som gjør at det er både hyggelig og givende å være sammen med dem. De er gode representanter for sitt firma på alle måter.

Driver du innen salg er effekten av hvordan du opptrer svært målbar:  salg eller ikke salg. Undersøkelser viser nemlig at det er personen som selger produktet som avgjør om det blir salg eller ikke – og ikke produktet som sådan. Det er verdt å tenke på!
Innerst inne tenker jeg at vi er selgere alle mann. Vi ønsker å vise verden hvem vi er. Vi ønsker å påvirke andre, tiltrekke oss andre og få gjennomslag for det som er viktig for oss. Men først krever dette at vi vet hva vi ønsker å være tydelig på.

For alle firma er det svært viktig å ha ansatte som er tro mot selskapets verdier og prioriteringer. Uten dette vil enhver merkevarebygging være fånyttes. Det respektive selskap er aldri sterkere enn sine medarbeidere. Som arbeidstakere er dette et ansvar som vi må leve med. Selv på dager da livet ikke leker. Det handler om profesjonalitet.

 

 


4 kommentarer til “Kunsten å representere seg selv”

  1. Gry Molvær

    …og har han ikke godt humør, så er han ingen buss sjåfør… Der har du svaret! Det må ha vært mekanikeren som dekket ruten den dagen fordi buss sjåføren (som er en mann med godt humør) lå «nede» i svineinfluensa… Har tenkt det selv, mange ganger, at det er latterlig når servicefirmaer behandler kunden som en belastning 🙂 BRA INNLEGG!

    • hildemerete

      Ha ha Gry! Kanskje det var slik det var:-) At jeg ikke tenkte på det…Takk for at du kommenterer. STAS!!!

  2. Bjørn Eirik Kirkeberg

    Flott skrevet og verdifullt innlegg! Jeg håper og tror at dette var unntaket fra regelen og at jeg derfor fortsetter med å ta vare på solskinnshistoriene fra bussverdenen. Kan selv delta med følgende: For noen dager siden var jeg ute på min daglige joggetur da det kommer en buss som plutselig begynner å tute «vilt». Jeg blir skremt, sint og veiver tilbake; peker med fingeren på hodet og sier alt jeg ikke burde si. Dette inntil jeg oppdager at bussjåføren var en bekjent som jeg har møtt mange ganger før og som setter pris på mitt vennskap. Han ville bare si «Hallo»! Dypt flau løper jeg videre og håper jeg treffer ham snart igjen for å få bedt om unnskyldning!

    • hildemerete

      Takk for det! Huff så pinlig:-) I en ideell verden er alle bussjåføren trivelige! Desto mer skuffende når det ikke er slik…Ønsker deg en god helg!