Slik blir du sterk i hodet!

21 mai

Du tenker kanskje at mental trening kun er for toppidrettsutøvere? Langt i fra. Enkle mentale øvelser som visualisering kan bidra til å bedre livet ditt betraktelig. Og det selv om du ikke nødvendigvis er påmeldt ett eneste maraton eller langløp på ski… Mental trening er like mye for hverdagens utfordringer som for de helt store prestasjonene. Her får du oppskriften på hvordan du gjør det!

Det er vanlig å bruke visualisering når man står foran oppgaver som føles utfordrende. Visualisering betyr å se for seg noe du allerede har, eller skaper i hodet ditt (altså mentale bilder). Dette kan være bilder på hendelser som har skjedd, eller bilder på noe som du ønsker skal skje en gang i framtiden.

Når du visualiserer skaper du nye forbindelser i hjernen. Dette gjøres rett og slett ved at du forestiller deg hvordan en krevende situasjon skal gjennomføres FØR du faktisk gjør det! Her gjelder det altså å gå opp «løypa» i forkant. Ved å visualisere kan du gjenskape eller lage en følelse du ønsker deg, og bruke denne til å påvirke hvordan du har det når utfordringen skal foregå.
På den måten kan du påvirke din egen selvtillit og motivasjon til å klare og nå målet, eller å gjennomføre på best mulig måte. Dette er selve essensen av å visualisere.

For å gjøre dette må du skape et detaljert bilde av hvordan du vil at ting skal være når du er i selve målet/situasjonen. Skal du for eksempel holde et foredrag du gruer deg til, skal du se for deg hvordan du ønsker at dette skal bli. Bruk alle sansene slik at du kan se det levende for deg. Lukk øynene og tenk i skarpe og tydelige farger. Legg gjerne på lyd og lukt om nødvendig, og smil gjerne mens du tenker på det. Kjenn på kroppen hvordan du vil at det skal føles når du går opp på podiet, se publikum for deg og ta i mot applausen etterpå. Kjenn hvordan lyset treffer deg og hvordan du skal bevege deg under selve innlegget. Hør deg selv snakke. Lev deg godt inn i bildet til du har «sugd inn» alle detaljene. Kjenn på kroppen hvordan det føles når du lykkes med dette! Lag de mentale bildene så store som du klarer. Gjør dette om og om igjen til du kjenner at følelsen sitter i hele kroppen.

Visualisering erstatter ikke hardt arbeid, men det hjelper deg til å være litt brattere i ryggen når du skal gjennomføre noe som krever ekstra mye av deg. Det gjelder både for store og små utfordringer. Det er en styrke det er verdt å ta med seg.
Jeg ønsker deg lykke til!

 

 

Det er enda tid igjen!

22 des

2017Å avslutte noe og starte på noe nytt. Hvor befriende er ikke det?
Ja – om man benytter sjansen altså?

Et skifte mellom år er et naturlig tidspunkt å stoppe opp på. Ble 2016 ditt år? Gjorde du det du satte deg fore? Fikk du de suksessene du ønsker deg?

Jeg har en fot i begge leire må jeg innrømme. Jeg har fått til mye, mens andre ting kom aldri helt på banen for å si det slik… Jeg vil tro at det er flere som kjenner seg igjen i det. En ting er å sette seg mål for året når man sitter foran peisen med gløgg i hånden og drømmene på blokka. Noe annet er å gjennomføre det når hverdagen blåser friskt midt i ansiktet.

Her er fem tips som gir deg et godt utgangspunkt for 2017. Du kan starte allerede nå slik at du er godt i gang når det nye året starter. Få en ordentlig tjuvstart!

  1. Avslutt en ting du sa du skulle gjøre i 2016, men enda ikke har gjort. Nå har du muligheten til å fullføre det før nyttårsklokkene ringer. Hva med å invitere til den lunsjen du har utsatt i hele år? Eller lese den boka du har hatt lyst til å lese lenge? Eller invitere med deg en ny nabo på tur i nærområdet? Gå på besøk? Skrive et brev?
  2. Gjør om dine feiltrinn til læring. Ikke la dine såkalte feil i 2016 avgjøre om du fortsetter med dine planer eller ikke. Se verdien av dine feil og vit at de er viktige informasjonskilder til hva som kan gjøres bedre neste gang. For du prøver vel igjen?
  3. Feire dine suksesser. Hvor passende er det ikke å slenge på en ekstra feiring på denne årstiden? Vi har ofte en tendens til å fokusere på det som gikk galt eller det som vi ikke oppnådde, og ikke på det som faktisk ble bra. Sett av tid til å tenke over disse også! Husk at små suksesser er også suksesser…
  4. Tøm innboksen. Ta deg på tak og rydd opp i kaoset i innboksen. Kast og sorter. Sørg for at du starter det nye året med en innboks det lukter nyvasket av 🙂
  5. Sett deg inspirerende mål for det nye året. Hva ønsker du deg mest av alt og hva kan du gjøre for at det skal skje? Hva prioriterer du? Hva vil gjøre deg motivert til å gjennomføre selv på vanskelige dager?

For meg var ett av de viktigste målene for 2016 å bli kjent med mine (natur)omgivelser. Målet var å nå kommunens samtlige 24 turpostkasser i løpet av året. Det har gitt meg utrolige naturopplevelser og en god kjennskap til den marka som ligger rett utenfor stuedøra. Checked!
Bilder ser du under 🙂
Jeg ønsker deg en gledelig jul.
Måtte 2017 bli et fantastisk fint år!