Slik blir du sterk i hodet!

21 mai

Du tenker kanskje at mental trening kun er for toppidrettsutøvere? Langt i fra. Enkle mentale øvelser som visualisering kan bidra til å bedre livet ditt betraktelig. Og det selv om du ikke nødvendigvis er påmeldt ett eneste maraton eller langløp på ski… Mental trening er like mye for hverdagens utfordringer som for de helt store prestasjonene. Her får du oppskriften på hvordan du gjør det!

Det er vanlig å bruke visualisering når man står foran oppgaver som føles utfordrende. Visualisering betyr å se for seg noe du allerede har, eller skaper i hodet ditt (altså mentale bilder). Dette kan være bilder på hendelser som har skjedd, eller bilder på noe som du ønsker skal skje en gang i framtiden.

Når du visualiserer skaper du nye forbindelser i hjernen. Dette gjøres rett og slett ved at du forestiller deg hvordan en krevende situasjon skal gjennomføres FØR du faktisk gjør det! Her gjelder det altså å gå opp «løypa» i forkant. Ved å visualisere kan du gjenskape eller lage en følelse du ønsker deg, og bruke denne til å påvirke hvordan du har det når utfordringen skal foregå.
På den måten kan du påvirke din egen selvtillit og motivasjon til å klare og nå målet, eller å gjennomføre på best mulig måte. Dette er selve essensen av å visualisere.

For å gjøre dette må du skape et detaljert bilde av hvordan du vil at ting skal være når du er i selve målet/situasjonen. Skal du for eksempel holde et foredrag du gruer deg til, skal du se for deg hvordan du ønsker at dette skal bli. Bruk alle sansene slik at du kan se det levende for deg. Lukk øynene og tenk i skarpe og tydelige farger. Legg gjerne på lyd og lukt om nødvendig, og smil gjerne mens du tenker på det. Kjenn på kroppen hvordan du vil at det skal føles når du går opp på podiet, se publikum for deg og ta i mot applausen etterpå. Kjenn hvordan lyset treffer deg og hvordan du skal bevege deg under selve innlegget. Hør deg selv snakke. Lev deg godt inn i bildet til du har «sugd inn» alle detaljene. Kjenn på kroppen hvordan det føles når du lykkes med dette! Lag de mentale bildene så store som du klarer. Gjør dette om og om igjen til du kjenner at følelsen sitter i hele kroppen.

Visualisering erstatter ikke hardt arbeid, men det hjelper deg til å være litt brattere i ryggen når du skal gjennomføre noe som krever ekstra mye av deg. Det gjelder både for store og små utfordringer. Det er en styrke det er verdt å ta med seg.
Jeg ønsker deg lykke til!

 

 

Dette gjør deg ustoppelig!

23 apr

Never-ever-ever-give-up«Jeg hadde ikke forventet at det skulle ta så mye tid og energi!».
Damen jeg snakker med sitter tungt ned i stolen og ser på et punkt midt i rommet et sted. Jeg ser at oppgittheten hennes har satt seg i hele kroppen. Hodet er ikke lenger innstilt på suksess. Den indre stemmen har overtatt kommandoen. Den som tidligere heiet på henne har blitt erstattet av en gnagende pipestemme som sier at dette ALDRI kommer til å gå bra.
Målet som i utgangspunktet virket så forlokkende, har tapt noe av sin magnetisme. Nå er det mer som et falmet bilde på det som kunne ha vært.

Det er ikke noe problem å kjenne seg igjen. Er det noe vi mennesker er flinke til, så er det å gå hardt ut for deretter sakte men sikkert krabbe tilbake til det som var. Mange av oss utsetter. Det var ikke riktig tidspunkt…
Noen bare gir opp og prøver ikke mer. Andre kan oppleve at de ikke hadde så sterk eierskap til målet likevel. Men så har vi en liten gruppe mennesker som «bare» gjør det.
Hvordan får de det til?

Trolig kan de kunsten å gjøre seg ustoppelig. Som i betydning «jeg gir meg aldri».
For det er her det glipper for de fleste av oss. Hverdager, stress og tusen andre gjøremål kommer imellom. Fokuset glipper og lysten avtar.

Det mest grunnleggende er å sette mål som er av betydning for deg. Mål som skaper en innvendig glede og spenning som overgår alle tilbakeslag, all energi og tidsbruk. Mål som er satt så høyt at du tidvis blir litt småkvalm bare av å tenke på det. Deretter er det en evig planleggingsgreie. Sette delmål og bestemme innen når de skal nås.

Hva mer skal til?

Jeg tenker at det dreier seg om å starte før du egentlig er klar. De fleste har en tendens til å vente på det riktige tidspunktet. Vit at det optimale tidspunkt sjelden (les: aldri) kommer. Start med det utgangspunktet du har. De som er ustoppelige starter før de har alle svarene på blokka. De benytter enhver anledning til å ta et skritt nærmere målet sitt. Dag etter dag. Uke etter uke. År etter år.

De ustoppelige sammenligner seg ikke med andre. De kan la seg inspirere av andre, men de sammenligner seg kun med seg selv. På den måten kan andre gjøre akkurat som de vil, mens de selv holder fokus på den indre drivkraften.

De ustoppelige er kloke nok til å se lærdommen i det å «feile». De klandrer ikke seg selv, snakker ikke seg selv ned eller vurderer å gi opp. Tvert i mot ser de verdien i denne nye kunnskapen. Hva lærte jeg av dette? Hvordan kan jeg ta med meg dette videre? De ustoppelig er i konstant læringsmodus.

Dessuten kjenner de verdien av mental trening.
De vet at dit tankene går, følger kroppen etter… Tenk litt på det 🙂