Slik blir du sterk i hodet!

21 mai

Du tenker kanskje at mental trening kun er for toppidrettsutøvere? Langt i fra. Enkle mentale øvelser som visualisering kan bidra til å bedre livet ditt betraktelig. Og det selv om du ikke nødvendigvis er påmeldt ett eneste maraton eller langløp på ski… Mental trening er like mye for hverdagens utfordringer som for de helt store prestasjonene. Her får du oppskriften på hvordan du gjør det!

Det er vanlig å bruke visualisering når man står foran oppgaver som føles utfordrende. Visualisering betyr å se for seg noe du allerede har, eller skaper i hodet ditt (altså mentale bilder). Dette kan være bilder på hendelser som har skjedd, eller bilder på noe som du ønsker skal skje en gang i framtiden.

Når du visualiserer skaper du nye forbindelser i hjernen. Dette gjøres rett og slett ved at du forestiller deg hvordan en krevende situasjon skal gjennomføres FØR du faktisk gjør det! Her gjelder det altså å gå opp «løypa» i forkant. Ved å visualisere kan du gjenskape eller lage en følelse du ønsker deg, og bruke denne til å påvirke hvordan du har det når utfordringen skal foregå.
På den måten kan du påvirke din egen selvtillit og motivasjon til å klare og nå målet, eller å gjennomføre på best mulig måte. Dette er selve essensen av å visualisere.

For å gjøre dette må du skape et detaljert bilde av hvordan du vil at ting skal være når du er i selve målet/situasjonen. Skal du for eksempel holde et foredrag du gruer deg til, skal du se for deg hvordan du ønsker at dette skal bli. Bruk alle sansene slik at du kan se det levende for deg. Lukk øynene og tenk i skarpe og tydelige farger. Legg gjerne på lyd og lukt om nødvendig, og smil gjerne mens du tenker på det. Kjenn på kroppen hvordan du vil at det skal føles når du går opp på podiet, se publikum for deg og ta i mot applausen etterpå. Kjenn hvordan lyset treffer deg og hvordan du skal bevege deg under selve innlegget. Hør deg selv snakke. Lev deg godt inn i bildet til du har «sugd inn» alle detaljene. Kjenn på kroppen hvordan det føles når du lykkes med dette! Lag de mentale bildene så store som du klarer. Gjør dette om og om igjen til du kjenner at følelsen sitter i hele kroppen.

Visualisering erstatter ikke hardt arbeid, men det hjelper deg til å være litt brattere i ryggen når du skal gjennomføre noe som krever ekstra mye av deg. Det gjelder både for store og små utfordringer. Det er en styrke det er verdt å ta med seg.
Jeg ønsker deg lykke til!

 

 

Slik fikser du nyttårsforsettene for 2013!

30 nov

nyttårsforsetterDet er dags å tenke på det nye året som kommer! Like viktig som å tenke framover er at du tar deg tid til å dvele ved hvorfor fjorårets mål eventuelt ikke ble nådd. Hva vil du gjøre annerledes denne gangen? Hvilke endringer i livet ditt ønsker du for 2013, og hvordan skal disse oppnås? Her kommer noen gode tips som øker sjansen for måloppnåelse betraktelig 🙂

1. Planlegg nøye. Måloppnåelse krever solid og nøyaktig planlegging. I tillegg er det helt essensielt at du vet hvorfor du ønsker at endringen skal skje. Hva er det som driver deg dit og hvorfor skal du jobbe for det?
Lag en liste over det du skal gjøre til enhver tid. Hva skjer om du ikke gjør det? Hva kan gå galt? Har du en plan B? Finn delmålene som vil lede deg fram til det store målet. Sett realistiske tidsfrister og gi deg selv belønning underveis.

2. Gjør det viktigste oppgaven  først. Prioritering er et viktig stikkord for suksess. Planlegg hvordan du skal bruke dagene og hva du skal gjøre først. Fjern tidstyvene og jobb med det som betyr mest for deg. Lag deg en ukeplan der du setter av tid i henhold til det som er viktigst for deg. Unngå utsettelser.

3. Sørg for at hjernen din “er i målet” med jevne mellomrom.
Bruk noen minutter hver dag til å se deg selv i målet. Hvordan vil du se ut når målet nådd? Hvordan vil du føle deg? Hvordan er omgivelsene dine? Hva sier folk til deg? Hva vil ellers være annerledes? Bruk gjerne musikk eller annet som gir deg ekstra boost og vilje til å nå ønsket tilstand. Forskning viser nemlig at du blir det du visualiserer!

4. Snakk til deg selv på en positiv måte. Sørg for at du ikke blir for selvkritisk. Unngå negativt selvsnakk. Gi deg selv den støtten du trenger til å fortsette. Snu eventuelle nederlag underveis til læring slik at du lærer deg selv bedre å kjenne. Oppfordre deg selv til å gi ditt ytterste og forlang litt ekstra innsats. Tør å utfordre deg selv underveis! Du er mye tøffere enn du tror 🙂

5. Skriv ned målene dine en bok/eller på et ark du har lett tilgjengelig. Fortell om dem til alle vennene dine!
Skriv ned målene dine i en bok. Skaff deg minst en suksesskompis som kan støtte deg på din vei og sende deg høylydte heiarop når du trenger det mest. Fortell alle rundt deg om prosessen du er inne i. Del målene dine med andre og få tips fra andre som har vært igjennom lignende prosesser. Sørg for at vennene dine spør deg om hvordan det går. Det vil hjelpe deg til å holde fokus!

Den harde jobben med å nå mål kommer du aldri unna. Men jeg håper og tror at disse punktene kan gi deg noen ekstra fortrinn på din vei.

Ekstra tips helt på slutten. Start allerede nå, så er du godt i gang allerede før årsskiftet:-)
Jeg ønsker deg ett magisk og flott 2013!

Hvor ble det av dem?

2 nov

Er det ufint av meg å spørre deg om hvordan det går/gikk med nyttårsforsettene for 2012? Glemte du dem like fort som januar tok slutt? Eller enda tidligere? Kanskje var det til og med slik at du hadde noen av de samme forsettene som året før? Trøsten får være at du ikke er alene. Gjennomslagskraften i et standard nyttårsforsett er ikke stor om man tro på forskere. Og det skal man jo 🙂

Ved årets ”nestenslutt” er det naturlig både å tenke på det som har vært og det som kommer. Like viktig som å planlegge noe nytt, er å ta lærdom av det som ikke gikk som planlagt. Hvorfor gikk nyttårsforsettene i vasken? Gjorde du noe annerledes i år sammenlignet med i fjor? Hadde du planlagt godt nok? Var nyttårsforsettet virkelig ditt, eller et ”burde-gjøre for alle andre gjør det”? Var ønsket om å nå målet sterkt nok? Tok du munnen for full? Dette er spørsmål det er greit å reflektere over fra tid til annen.

Et typisk nyttårsforsett ser gjerne slik ut:
– spise sunnere
– trene mer
– bli et bedre menneske
Skal et mål være godt, må det være realistisk og noe du virkelig ønsker å gjøre! Det bør være godt beskrevet og målbart både med hensyn til tid og effekt.

Stikkord for å lykkes er blant annet inspirasjon, planlegging og endring av de hverdagslige rutinene. Utarbeidelse av gode delmål som hjelper deg til å holde det store målet innenfor synsfeltet, er essensielt.
Kanskje må du også se på de forskjellige prioriteringene du gjør. Hva kan du gjøre mindre av og hva vil du gjøre mer av? For det er ikke til å legge skjul på at samme hvor mye det planlegges, er det å nå mål knallhard jobbing hvor noe annet forsakes. Det kommer du ikke unna uansett hvor grundig du planlegger. Husk at du trenger ikke å sikte mot stjernene. Sikt heller mot suksess 🙂

Jeg vil anbefale deg å styre unna oppstart den 1.januar 2013. Det er ikke slik at for å fungere må fortsettene starte akkurat første nyttårsdag. Det er heller ikke slik at eventuelle endringer ellers i året absolutt skal starte på mandag morgen. Onsdag eller torsdag fungerer like bra 🙂 🙂
Målet blir heller ikke enklere å oppnå dersom det utsettes. Det optimale tidspunktet kommer sannsynligvis aldri.

Tenk om du startet allerede nå – da vil du faktisk være godt i gang allerede før det nye året starter. Det hadde vært noe å slå i bordet med!
Så hva skal du prioritere i 2013?