Raushet er gull!

20 sep

whoamiJeg har sommerfugler i magen. Det er fordi jeg står foran en lansering av noe jeg har tenkt på, og jobbet med, lenge. Nå – når dagen endelig har kommet er jeg mest av alt kvalm. Det er rart egentlig. Da jeg satte ned dette som ett av de store målene for 2016 en gang i romjula i fjor, var det en god idé som ga meg stor inspirasjon. Nå er jeg usikker. Mål er ofte rare på den måten. Men jeg vet at det er kvalmen som snakker altså. For langt der inne kan jeg fremdeles kjenne på en gryende forventning og en sitring som sitter godt inne i ryggmargen. Takk og pris for det!

Jeg har alltid ment at gode råd og tips med fordel kan deles med andre. Raushet er gull tenker jeg. Som dere kan lese i tekstfeltet her til høyre på siden, har jeg et ønske om å bidra til at flere trives med seg selv. Det kan synes som en stor oppgave i dagens kyniske rosablogg-verden. Men jeg har trua.
Trua på at vi alle sammen en dag vil gå med rak rygg og fremheve at vi er glade for å være den vi er. At jeg med mine svakheter og utfordringer likevel er en helt fantastisk utgave av meg selv.

Tilbake til kvalmen og sommerfuglene. Jeg har kastet meg på den nye trenden med å lage gratiskurs på nett. Og jeg har slettes ikke laget det alene. Jeg tok meg med ideen til noen av de flinkeste folka jeg kjenner. De jobber i Engasjert Byrå og heter Marianne, Kolbjørn, Catharina og Mona. Sammen har vi tenkt, diskutert, planlagt og workshoppet. Jeg er så glad for at vi gjør dette sammen!

Resultatet er kurset «Kunsten å markedsføre seg selv» og handler om mye mer enn det. Her vil du lære mer om å finne din egen kjerne, sette gode mål, kommunikasjon, nettverksbygging, bruk av sosiale medier og jobbsøking.

Kurset passer for deg som ønsker å bli en tydeligere utgave av deg selv. Det passer også for deg som er på jobbsøk, i en omstillingsprosess eller ønsker å bli bedre på å gå etter egne mål og drømmer. Kort og godt deg som ønsker å leve et liv nærmere deg selv! Og kanskje passer det akkurat for deg? Jeg håper det.
Det hadde vært så kult å ha deg med!

Påmeldingen til gratiskurset er åpnet og du er hjertelig velkommen inn.
Du finner den her!

Kjenner du andre som kan ha nytte av dette kurset, er jeg glad om du kan tipse videre.

 

PS. Jeg blir superglad og takknemlig om du deler dette blogginnlegget 🙂
Takk!

Kunsten å representere seg selv

7 feb

Business CardJeg venter på bussen. Jeg er trøtt etter en lang dag på jobben og lengter etter å komme inn i en god og varm buss. Bussjåføren ser ut til å ha hatt en slitsom dag. Han enser meg knapt da jeg går om bord. Det er langt fra øyekontakt. Jeg innrømmer at jeg blir litt skuffet. Som kunde er det OK å bli sett – i alle fall en gang i blant. Jeg forventer liksom mer av en yrkesgruppe som har en egen sang: …” en bussjåfør, en bussjåfør – det er en mann med godt humør…”

Noen holdeplasser senere kommer det på en ungdom. Han forteller sjåføren at han bare skal sitte på til en holdeplass to stopp lenger bort. Det er da jeg hører sjåføren si følgende: ”Dette er en buss som kjører helt ut til Malvik. Om jeg må stoppe på mange holdeplasser før dette, vil jeg bruke veldig lang tid. Kan du ta en annen buss?”

Jeg tenker at denne sjåføren er en dårlig representant for sitt firma. Ja faktisk direkte skadelig. For om du ikke tar deg tid til å verdsette at kundene faktisk ønsker å sitte på nettopp din buss, da er det dags å velge et annet yrke. Når kunden blir en belastning – ja da bør det vifte et rødt flagg ganske så nære din egen nesetipp…
«…og har han ikke godt humør, da er han ingen bussjåfør…”

I jobben min møter jeg ofte representanter for store firma. For en som er lidenskapelig opptatt av personlig merkevarebygging er det interessant å se hvordan disse velger å utøve sin selgende virksomhet. De alle fleste er dyktige mennesker som kan sitt fag. Likevel er de langt fra arrogante. Nei – jeg vil heller beskrive disse som ydmyke og lyttende. En kombinasjon som vekker tillit i en salgsrelasjon. De topper ofte det hele med en god dose menneskekunnskap som gjør at det er både hyggelig og givende å være sammen med dem. De er gode representanter for sitt firma på alle måter.

Driver du innen salg er effekten av hvordan du opptrer svært målbar:  salg eller ikke salg. Undersøkelser viser nemlig at det er personen som selger produktet som avgjør om det blir salg eller ikke – og ikke produktet som sådan. Det er verdt å tenke på!
Innerst inne tenker jeg at vi er selgere alle mann. Vi ønsker å vise verden hvem vi er. Vi ønsker å påvirke andre, tiltrekke oss andre og få gjennomslag for det som er viktig for oss. Men først krever dette at vi vet hva vi ønsker å være tydelig på.

For alle firma er det svært viktig å ha ansatte som er tro mot selskapets verdier og prioriteringer. Uten dette vil enhver merkevarebygging være fånyttes. Det respektive selskap er aldri sterkere enn sine medarbeidere. Som arbeidstakere er dette et ansvar som vi må leve med. Selv på dager da livet ikke leker. Det handler om profesjonalitet.

 

 

Hva er din historie?

17 okt

I løpet av livet møter vi alle personer som fra tid til annen deler av sine egne livserfaringer. Noen av disse historiene treffer deg rett i hjertet, mens andre kanskje ikke er så interessante for nettopp deg. Selv er jeg glad i å lytte til andres historier. Det gir meg ofte kloke momenter som jeg prøver å implementere i min måte å leve livet på.

For noen uker siden lyttet jeg til en dame som hadde blitt beskutt og forsøkt drept av sin eksmann. Hun mistet den ene armen (blant mange andre skader) som et resultat av dette. Hennes historie var sterk. Det å bli sviktet av noen som står oss nær, setter en ekstra ramme på ting. Likevel var det damens måte å takle dette på som sto igjen med store bokstaver i etterkant. Hun valgte seg en visjon for framtiden allerede mens hun lå på sykehuset. Hun ville bli Norges cooleste dame med en arm! WOW.

Hvorfor skal vi egentlig fortelle vår egen historie? Jeg vil tro at det finnes flere og sikkert varierende grunner. Her er et par:
Vi er alle unike med hensyn til utfordringer, erfaringer og det vi oppnår her i livet. Det gjør at vi  – hver og en –  sitter med ulike livserfaringer som kan være verdt å dele med andre.
Den andre grunnen er at vi legger igjen vår eget fotavtrykk her på jorden. Vi har alle et ønske om å bli husket for de gode og viktige tingene vi har gjort. Ved å fortelle din historie kan denne leve videre via andre. Og folk vil huske deg for det du syntes var viktig!

Å fortelle sin egen historie dreier seg mye om å identifisere egne kjerneverdier og overbevisninger. Ved å dele disse med andre mennesker, deles viktig læring. Det vil igjen hjelpe oss til å møte utfordringer på en bedre måte. Kanskje får vi til og med noen nye helter å se opp til?

Historier kan fortelles på mange måter. Ikke alle trenger ”å ta en Knausgård” og skrive seks bind i en bokserie 🙂
En ide kan være å konsentrere seg om en spesiell hendelse eller en periode i livet.
Noen sitter med erfaringer som viser at de har vunnet imot alle odds. Det ligger mye inspirasjon i det!

Her er noen punkter du kan bruke for å skrive din historie:
1. Hvem er du og hvordan vil du beskrive deg selv?
2. Hvilken utfordring eller problem løste du?
3. Hvilken motivasjon lå bak løsningen?
4. Når og hvor skjedde det?
5. Hvilke hindringer møtte du?
6. Hvordan ble disse løst?
7. Hva er utfallet av historien?

Da har du oppskriften 🙂
Hva er din historie?

Henger du med de rette folkene?

30 sep

Å investere tid i nettverksbygging er trolig en av de viktigste investeringene du kan gjøre. Tidligere i år kunne vi lese følgende i Dagens Næringsliv:
“Statistikk fra NAV viser at rundt 60 prosent av alle jobbskifter skjer uten at den aktuelle stillingen er utlyst. Altså kan mange nye ansettelser komme som en følge av at den rette personen med den rette kompetansen dukker opp.”

Men nettverksbygging er interessant også i andre henseender enn jobbjakt!
Skal du nå nye og utfordrende mål? Skal du starte en ny business eller aktivitet? Skaff deg et nettverk av kontakter som kan gi deg både inspirasjon og kunnskap. I tillegg kommer du i kontakt med mange hyggelig mennesker!

Den klamme følelsen.
Er du en av dem som unngår nettverksmøter i de tilfellene du må gå alene og ikke kjenner noen som er tilstede? Kjenner du den lammende følelsen av å ikke vite hva man skal si til fremmede mennesker? Det går godt an å lykkes med nettverksbygging selv om utgangspunktet kan være noe skjelvende og usikkert. Mye av nøkkelen til denne suksessen ligger i den holdningen og interessen du legger i andre mennesker. Smil og vær interessert i hva andre foretar seg. Prøv det og se hvilken effekt det gir deg. Hvem liker vel ikke å snakke med andre mennesker som er oppriktig interessert i hva nettopp du driver med? 🙂

Hva er nettverksbygging egentlig?
Det å skape et nettverk av personer som kan være nyttige for deg for å nå dine mål, er langt fra det å drive et innsalg. Et salg er mye mer direkte og kortsiktig.
På Wikipedia beskrives nettverksbygging slik:

”Nettverksbygging, engelsk social networking, uttrykker at mennesker kommer sammen enten direkte eller ved hjelp av digitale nettverk for å sosialisere seg og yte hverandre assistanse faglig, forretningsmessig eller på andre måter som deltakerne drar nytte av. Et konkret resultat av nettverksbygging kan være at mennesker begynner å arbeide sammen mot et felles målsetning enten i nyetableringer av forretninger eller andre typer foretak.”

Ordene ”dra nytte av”  sier mye om hva nettverksbygging baserer seg på. Mennesker som har felles mål og ønsker, møtes for å dra gjensidig nytte av hverandre. Likevel er det slik at når du entrer ett nettverk ikke bør se etter egen gevinst i første omgang. Ved å dele informasjon aktivt med andre uten å tenke på ”hva får jeg igjen for dette?”, er viktig og selve grunntanken for effektiv nettverksbygging. Det at folk opplever deg som positiv og at du vil andre vel uten å tenke på eget ego, gir den en svært attraktiv og troverdig plattform.  Et godt utgangspunkt! På sikt vil du merke dette i form av at andre i nettverket vil begynne å snakke om deg og anbefale deg og dine tjenester/kunnskaper der dette er passende.

Det er stor forskjell på å selge og å bygge nettverk. Når noe skal selges prøver selger å skape en problemstilling for så å komme med løsningen. Om du skal bygge et reelt nettverk lytter du til den du snakker med, med den hensikt å hjelpe vedkommende. En selger finner andre interessante bare dersom de er en potensiell kunde. Når du bygger nettverk er alle interessante i utgangspunktet. Selgere er også kjent for å ha stor munn og små ører, mens en garvet nettverksbygger lytter mer enn han/hun snakker. En nettverksbygger oppfordrer motparten til å fortelle mer. En selger er utelukkende fokusert på eget produkt eller service, mens en nettverksbygger anbefaler mennesker eller tjenester til andre i sitt nettverk. Ser du forskjellen? Vi kan si at hele vitsen med å bygge et nettverk er å få til at dine kontakter stiller opp med råd, anbefalinger og videre kontakter. Jo mer du gir  – jo mer vil du få tilbake.

Innenfor alle fagfelt vil det finnes personer som kan betegnes som ”nøkkelpersoner”. Det er personer som har store nettverk eller sitter på en ekspertise som er spesielt nyttig for deg. Det er viktig at du identifiserer disse og legger en plan for hvordan du kan bli kjent med disse. Fordelen for deg vil være at en forbindelse til disse vil gjøre deg i stand til å nå enda flere personer.

Tradisjonelle nettverk vil du finne i alle sammenhenger. Både jobb (faglige miljøer og foreninger) og privat (familie og venner, naboene, foreldrene til barnas skolekamerater, veldedige organisasjoner lokalt, politiske sammenhenger, hobbyforeninger etc).

Idag har vi mulighet for å danne sosiale nettverk på nettet. Facebook, Twitter og LinkedIn gjør det mulig for oss å ta kontakt med fremmende mennesker på en enkel måte. Enkelt ja – likevel er det lurt å ha en god tanke bak hver kontakt. Hvor du skal starte avgjør hvilken strategi du legger. I hvilke nettverk ønsker du å knytte kontakter? Hvilke mål har du satt deg som du lettere kan oppnå ved å gå inn i dette spesielle nettverket?

Hvilken nettverksstrategi velger du?
Nettverksbygging handler minst like mye om å gi som å ta! For å få langsiktige og gode kontakter, må du først lære andre hva det er du representerer og siden skaffe deg nok tillit til å folk kan stole på deg. Det å kunne stole på noen du i utgangspunktet kjenner er ikke alltid en enkel oppgave. Du er kanskje selv skeptisk til andre personer som lover gull og grønne skoger – for å deretter å glemme hele saken? Handle derfor på en slik måte at folk forstår at de kan stole på deg.

Enkle grep kan for eksempel være:

  1. Vær pålitelig! Hold tidsfrister og gjør det du har sagt du skal gjøre!
  2. Omtal andre i positive ordelag!
  3. Gi litt mer enn det din kontakt forventer. Ta deg tid til å sette prikken over i’en!
  4. Vær hyggelig, høflig og imøtekommende
  5. Respekter andre sin oppfattelse av verden. Du trenger ikke forstå andres oppfatninger dersom de er meget kontroversielle, men prøv heller å spørre spørsmål som forklarer hvorfor det er slik i stedet for å fordømme
  6. Ikke vær manipulerende

Vær forberedt på de temaene som et nettverksmøte kan avstedkomme. Jeg tror de fleste av oss har en innebygdt skrekk for å gå tom for tema. Hva skal vi snakke om dersom det blir helst stille? Jo bedre forberedt du er – jo bedre vil du takle den situasjonen.

Følgende punkter kan være smart å forberede seg på forut et nettverksmøte:

  1. Hva er det jeg ønsker å oppnå på dette møtet?
  2. Finnes det personer her som jeg bør prioritere å snakke med? Og hvordan finner jeg disse?
  3. Hvilken informasjon er det jeg kan gi til andre på dette møtet? Har jeg noen form for ekspertise som jeg kan dele med andre?
  4. Hvordan skal jeg sørge for at andre husker meg fra dette møtet?
  5. Hvordan skal jeg agere for å vise en mest mulig positiv og vennlig holdning?

Det er umulig å snakke om nettverksbygging uten å nevne ordet ”takk”. ”Takk” har en enorm potens i seg og kan ikke undervurderes. Lag den en god rutine på dette:

  • Takk for hjelpen!
  • Takk for at du introduserte meg!
  • Takk for tipset vedrørende websiden! Det var veldig nyttig for meg.
  • Takk for oppmuntringen!
  • Takk for at du holder kontakten!
  • Takk for visittkortet!

Visittkort eller annen form for utveksling av kontaktinformasjon er forhåpentligvis resultatet av et nettverksmøte! Utvis aktsomhet i hvordan du kontakter folk i ettertid. Det at du plutselig sitter med en attraktiv e-postliste, betyr ikke at du automatisk kan legge disse til dine nyhetsbrev eller lignende. Til det må de ha gitt den en spesiell tillatelse. Bruk den kontaktinformasjonen du har fått med forsiktighet og kjenn din besøkelsestid.

Da er det bare å sette i gang 🙂