8 apr

Morgenrutiner som fungerer!

La meg si det slik – en morgenstund kan være så ymse …
Den er på sitt beste når jeg føler at jeg har et godt utgangspunkt for dagen og/eller jeg kan nyte en stille stund med kaffe og avis før resten av banden er våken. Eller den kan starte med komplett kaos hvor jeg føler at jeg slett ikke har kontroll over det som skal skje.
Klok av skade har jeg kommet fram til en konklusjon som jeg gjerne vil dele med dere.
En god morgen starter nemlig ikke om morgenen, den starter lenge før!

Her er det med andre ord planlegging som gjelder. Ikke av det voldsomme slaget, men noen små taktiske grep som gjør morgenstunden mye bedre å være i.
For du har kanskje også merket at dersom morgenen er trøblete, så påvirker det resten av dagen mer enn du liker? Hos meg er det i alle fall slik. Da er det godt at en bra morgen legger føring for en enda bedre dag. Jeg stemmer for det siste!

For meg finnes det noen enkle løsninger som krever minimalt med innsats:

  1. Ha forventninger til dagen som kommer. Gled deg til noe! Sørg for å legge inn morsomme ting i agendaen din. En lunsj med en venninne, en gåtur med kjæresten etter middag, et nytt strikkeprosjekt eller en telefonsamtale med noen du ikke har snakket med på en stund. Husk at enkle gleder er også gleder! Det gjelder bare å ha evne til å sette pris på dem.
  2. Stå opp 15 min tidligere for å unngå stress. Noen få ekstra minutter gir morgenen en ro og skaper en fin start på dagen.
  3. Smil. Du trenger ikke mene det engang. Det vil påvirke hjernen din uansett 🙂 Visste du forresten at det finnes hjelp i en blyant? Det er bare å bite over på tvers slik at munnvikene trekkes oppover… Dessuten er det slik at å smile gjør oss mer attraktive, det påvirker vårt eget humør og det virker smittende på andre. I tillegg har det evne til å senke blodtrykket samt påvirke immunsystemet i positiv retning. Tør vi la være???
  4. Hold fokus på det som er viktig. Vær tro mot dine prioriteringer. Velg bort noe som kun stjeler av din tid og i verste fall skaper stress. Kanskje du til og med kan legge bort telefonen og sosiale medier en liten stund?
  5. Planlegg hvordan du skal kle deg og hva du skal spise til frokost allerede kvelden før. Gjør klart så mye som mulig. På den måten slipper du at luften går ut av deg dersom du skulle være tom for hvitost eller hva enn du bare MÅ HA om morgenen …

 

Dette er enkle tiltak med stor påvirkningskraft på hvordan dagen din vil bli.
For meg er det en veldig god investering og det har etterhvert blitt en god rutine.
Kanskje det kan hjelpe deg også?