Dags for «high-five»!

14 okt

Å reflektere i dagens hektiske og støyende tid er ikke det enkleste. Vi lever så oppjaget at stillhet kan oppleves som vanskelig og rastløs – ja nesten ubehagelig. I bunn og grunn er det skremmende. Hvordan kan vi få kontakt med oss selv, dersom støyen utenfra konstant overdøver våre innerste tanker og følelser?

En bra begynnelse kan være å tenke på de tingene du er god på, hva du har fått til og/eller hva du setter mest pris på ved deg selv. For hvem sa at refleksjon kun er forbeholdt de vanskeligste valgene og tankene i livet? Herved ønsker jeg å slå et slag for å reflektere over egne styrker og seire. Det du står for og det du har oppnådd så langt i livet.
Ja rett og slett ta noen minutter og gi seg selv noen mentale «high-fives».

Og timingen er ikke helt feil. Høsten kan ofte by på mer motstand på mange områder. Opplevelsen av at dagen blir vesentlig kortere gjør noe med innsatsviljen. Melankolien blir sterkere, og tanken på vintermørke og kulde gjør at enda flere blir deprimerte. Og her snakker jeg for meg selv. Kveldens treningstur møter vesentlig mer motvilje når mørket faller på. Det blir nesten motstridende å gå ut når det er så hyggelig og varmt inne. Dessuten er det så koselig med telys, pledd og fyr på peisen 🙂

Jeg tenker at det er viktig å heise sin egen fane i slike tider. Minne seg selv på sin egen fortreffelighet for å si det litt pompøst. Kjenne glede over egne stryker og ferdigheter. Det er tross alt ikke lenge til vi skal kaste oss ut i nye (eller de samme gamle) nyttårsforsetter! Da trenger vi en innsatsvilje som er skrudd opp til maksimum. Vi trenger å minne oss selv på de fortrinnene vi faktisk har.

Det finnes sikkert like mange måter å reflektere på, som det finnes antall individer. Gi meg stillhet og vakker natur, så kommer mine tanker lettere. Kanskje kan det også fungere for deg? Jeg vil dvele ved at jeg har blitt sterkere på å stå i situasjoner som jeg opplever som krevende og vanskelige. At jeg er stolt over at jeg har holdt denne bloggen ved like i mange år til tross for at det har vært perioder med skrivetørke. At jeg har mennesker rundt meg som synes jeg er verdt å lytte til.

Når du tenker disse gode tankene om deg selv er det en regel som gjelder. De skal ikke komme med noe men … Det skal være gode setninger uten en annen baktanke. Dette skal være tanker med næring, inspirasjon og glede. Tre ting på en gang!

Apropos nyttårsforsett. Kanskje det kan være et godt nyttårsforsett for 2019 å være flinkere til å anerkjenne egne ferdigheter og prestasjoner? Bruke noen minutter innimellom til å tenke gode tanker om seg selv? Jeg er ganske sikker på at du kommer til å like det.

Blir du med?

 

Morgenstund har gull i munn!

3 apr

goodmorningDet er vel kanskje litt drøyt å kalle viljen for en muskel, men jeg er fristet til å gjøre det likevel. Viljen og musklene har nemlig mer til felles enn du tror!
Trodde du at det var tilfeldig at de fleste dietter ryker på kveldstid? Nei da. Det ligger en forklaring bak!

Ny forskning viser at oppgaver som trenger mer viljestyrke og selvdisiplin,  er enklere å utføre mens dagen enda er ung. Årsaken sies å ligge i at viljestyrke, akkurat som en muskel, blir trøtt av ”overbelastning”.  Nemlig!
Vi har alle en ”energitank”  som brukes til alle kategorier av selvkontroll.  Dette inkluderer ikke bare å stå imot fristelser, men all form av kontroll av tanker, følelser, impulskontroll og det å prøve å gjøre oppgaver så godt som mulig. Alt dette i løpet av en dag medfører altså at viljestyrken kan overbelastes.
”Det synes å være et vanlig mønster at redusert selvkontroll og dårlige avgjørelser inntrer sent på dagen” – sier mannen bak denne forskningen (Prof Baumeister).  Dersom ikke denne ”muskelen” trenes, står vi altså i fare for å gå rett i utsettelsesfella.

Ikke bare har vi  mer viljestyrke på morgenen. Vi har også evnen til å tenke mer optimistisk på den tiden av døgnet. Selv på Twitter gjør dette utslag…
Folk legger rett og slett ut mer optimistiske meldinger mellom kl 06.00 og 09.00
på morgenen sammenlignet med resten av døgnet!
For en smashings kombinasjon – viljesterk og optimistisk!

Med dette som bakteppe er det kanskje en god idé å gjøre de viktigste tingene på morgenen? For den gode nyheten er at også denne muskelen kan vedlikeholdes dersom du først har trent den opp. For det er ikke så mye som skal til. Svaret ligger i gode rutiner på morgenen. Noen ekstra minutter kan medføre at du får tid til å lese et kapittel i en bok uforstyrret, gjøre sit-ups, tømme mailboksen fra i går, planlegge dagen/uken eller rett og slett meditere for en bedre start på dagen.

Hva du vil at tiden skal brukes til er opp til deg. Er du usikker kan du prøve å se for deg hvordan en perfekt morgen skal se ut innen for de rammene du allerede har. Kan du legge deg 15 min før og stå opp 15 min tidligere?
Små skritt monner også her. Jeg vil jo ikke at du skal bli stiv og støl i viljemuskelen heller. Men nå har jeg kanskje dratt sammenligningen langt nok 🙂

Hvilket gull ligger i din morgenstund?