Før uhellet inntreffer

11 feb

Vi har vel alle lest om mannen som var nær ved å dø i en stygg bilulykke, og så helt annerledes på livet etterpå? Eller den unge damen som ble alvorlig syk og plutselig innså hva hun var i ferd med å miste?
Felles for slike historier er ofte en endring til en større takknemlighet og ydmykhet overfor det livet man faktisk har. Hvorfor er det slik at vi mennesker må ha ene foten langt inn i det hinsidige før vi vet å verdsette hva vi allerede har? Er vi for god til å ta ting for gitt? Dessverre tror jeg at svaret er ja.

Livstruende hendelser har en tendens til å snu opp ned på livets store prioriteringsliste. Det som tidligere var superviktig, må ofte vike for de nære og kjære ting. Som familie og venner, hverdagens fortreffelighet og de meningsfulle samtalene.

Hva om vi er gærne nok til å være proaktiv på dette området? Rett og slett riste litt i oss selv og dvele ved det vi faktisk har i livet – før uhellet eventuelt inntreffer?  Det trenger ikke å bety en kjempestor innsats egentlig. Det dreier seg om å skape en bevissthet rundt det du allerede har, samt våge å innse hvor utrolig heldig du sannsynligvis er. Så kan du endre litt på måten du tenker og snakker på. Tenke på hva du velger å kommunisere.

Først kan du finne stille stunder hvor du tenker over hva det er som betyr mest for deg. Siden kan du øve deg på å si det høyt til deg selv før du utrykker det til de som betyr mest for deg. Jeg lover deg at du fort kan bli hekta.
Å vise takknemlighet er nemlig en svært positiv og sjarmerende øvelse. Å lytte til mennesker som faktisk lovpriser det de har, skaper gode følelser også hos dem som mottar budskapet.

Dessuten er det en fordel å være tilstede her og nå. Alt for mange utsetter å unne seg lykke til sommerkroppen er på plass eller de har kjøpt seg nytt hus… Et godt tips er å ta utgangspunkt i det du allerede har. Jeg tør vedde på at det er ikke lite! Har du noen gang tenkt over hvor mange det er som egentlig kan tenke seg å bytte plass med deg?

Jeg stemmer for å gå «all in» på dette feltet. Innse at vi stort sett har det utmerket, vi som bor her i honningkrukka. Utfordringer og prøvelser vil alltid komme og gå. Det er det som kalles livet. Men stort sett finnes det alltid noe i dagen som det er verdt å sette pris på. Det gjelder bare å legge merke til det!

Hva er det du har som andre vil misunne deg? Jeg er sikker på at det er mye!
Er du flink til å sette pris på det? Jeg håper det!
 

Kunsten å representere seg selv

7 feb

Business CardJeg venter på bussen. Jeg er trøtt etter en lang dag på jobben og lengter etter å komme inn i en god og varm buss. Bussjåføren ser ut til å ha hatt en slitsom dag. Han enser meg knapt da jeg går om bord. Det er langt fra øyekontakt. Jeg innrømmer at jeg blir litt skuffet. Som kunde er det OK å bli sett – i alle fall en gang i blant. Jeg forventer liksom mer av en yrkesgruppe som har en egen sang: …” en bussjåfør, en bussjåfør – det er en mann med godt humør…”

Noen holdeplasser senere kommer det på en ungdom. Han forteller sjåføren at han bare skal sitte på til en holdeplass to stopp lenger bort. Det er da jeg hører sjåføren si følgende: ”Dette er en buss som kjører helt ut til Malvik. Om jeg må stoppe på mange holdeplasser før dette, vil jeg bruke veldig lang tid. Kan du ta en annen buss?”

Jeg tenker at denne sjåføren er en dårlig representant for sitt firma. Ja faktisk direkte skadelig. For om du ikke tar deg tid til å verdsette at kundene faktisk ønsker å sitte på nettopp din buss, da er det dags å velge et annet yrke. Når kunden blir en belastning – ja da bør det vifte et rødt flagg ganske så nære din egen nesetipp…
«…og har han ikke godt humør, da er han ingen bussjåfør…”

I jobben min møter jeg ofte representanter for store firma. For en som er lidenskapelig opptatt av personlig merkevarebygging er det interessant å se hvordan disse velger å utøve sin selgende virksomhet. De alle fleste er dyktige mennesker som kan sitt fag. Likevel er de langt fra arrogante. Nei – jeg vil heller beskrive disse som ydmyke og lyttende. En kombinasjon som vekker tillit i en salgsrelasjon. De topper ofte det hele med en god dose menneskekunnskap som gjør at det er både hyggelig og givende å være sammen med dem. De er gode representanter for sitt firma på alle måter.

Driver du innen salg er effekten av hvordan du opptrer svært målbar:  salg eller ikke salg. Undersøkelser viser nemlig at det er personen som selger produktet som avgjør om det blir salg eller ikke – og ikke produktet som sådan. Det er verdt å tenke på!
Innerst inne tenker jeg at vi er selgere alle mann. Vi ønsker å vise verden hvem vi er. Vi ønsker å påvirke andre, tiltrekke oss andre og få gjennomslag for det som er viktig for oss. Men først krever dette at vi vet hva vi ønsker å være tydelig på.

For alle firma er det svært viktig å ha ansatte som er tro mot selskapets verdier og prioriteringer. Uten dette vil enhver merkevarebygging være fånyttes. Det respektive selskap er aldri sterkere enn sine medarbeidere. Som arbeidstakere er dette et ansvar som vi må leve med. Selv på dager da livet ikke leker. Det handler om profesjonalitet.